03 December 2016

Hello! Oh, almost Good Bye.

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 13:51
Reactions: 
0 comments
Assalamualaikum, hi blogger!

It has been a very long time since my last visit. How i miss the moment here. How are you, "Apabila gadis periang berbicara"? ☺

So, i'm here. Will stay until forever.

.
.
.
For the past three years, I build my new life. I'm married, finished my degree and having a baby. Time flies. And I live my life happily. How bout you?

Till next time. I will put everything here. For me, and my family.

I love you, husband. 💕

Hugs,
Qasrina.

03 August 2012

Hidayah Allah itu Pelik

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 20:42
Reactions: 
0 comments
Astaghfirullahalazim (Aku mohon ampun pada Allah yang maha agung).

Sudahkah kita beristighfar hari ini? Sudahkah kita memohon ampun pada Allah hari ini?

"Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua ibu bapa kami dan rahmatilah mereka sepertimana mereka menjaga kami sejak kecil."

Bersyukur kita hari ini, kerana telah dikurniakan oleh Allah Islam sejak lahir. Beruntungnya kita yang lahir dalam Islam. Agama Allah yang benar. Kerana hanya orang yang terpilih sahaja akan mendapat hidayahNya. Tapi kenapa kita ingkar arahanNya.? Kenapa kita tidak mengikut syariat Allah dan RasulNya? Di mana silap kita?

Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 13)

Hidayah Allah itu pelik. Hidayah Allah tak akan datang bergolek. Sedangkan kita yang lahir dari Islam lagikan terpesong, apatah lagi manusia-manusia yang lain. Lahir dari Islam tidak menjaminkan kita syurga sekiranya kita tidak beriman dengan Allah. Hidayah Allah itu perlu dicari, bukan datang sendiri. Rasullah mempunyai syafaatnya sendiri, tetapi baginda tetap tidak mampu memberi hidayah kepada orang lain. Pelik kan hidayah Allah?

Rasulullah bersusah payah menyebarkan Islam kepada seluruh alam, akan tetapi hanya Allah yang berhak memberi hidayah kepada hambaNya. Bahkan orang-orang yang pailng dekat dengan Rasulullah sendiri tidak memeluk Islam. Bapa saudara baginda, ; Abu Lahab, Abu Jahal, Abu Mutalib. Mereka semua tidak mahu menerima Islam. Siapa kita hendak menolak agama Allah ini? Sedangkan hidayah sudah ada pada kita.

Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 16)

Zikirullah, mudah-mudahan Allah memberi pengampunan kepada kita. SesungguuhNya Dia maha pengampun lagi maha penyayang. Ketahuilah sayang Allah pada hambaNya melebihi kasih seorang ibu pada anaknya. Jika kita derhaka pada ibu kita, pasti ibu sedih. Apatah lagi Allah, pencipta kita. Tuhan yang patut kita sembah. Bertaubatlah, masih belum terlambat untuk kita memohon ampun dengan Allah. Dia sentiasa menunggu kita merintih dan meminta denganNya. Allah itu lemah lembut sifatnya. Dia akan memaafkan hambaNya yang memohon keampunan. Selagi pintu taubat masih terbuka.

Hidayah itu adalah mengetahui kebenaran dan mengikuti kebenaran. Allah akan memberi hidayah pada orang yang Dia kehendaki, iaitu yang mengetahui serta mengikut kebenaran. Kita semua sudah mengetahui kebenaran, maka ikutlah kebenaran. Hidup berlandaskan Islam itu indah. Tiada yang lebih bahagia apabila kita mencintai Allah dan RasulNya.

Kita bukanlah insan yang belum mendapat hidayah, kerana kita sudah sedia Islam dari segi zahir dan batin. Tapi kita perlu berusaha untuk mengekalkan hidayah itu. Antara cara-caranya ialah dengan tawaddu' (merendah diri). Sentiasa merasa diri kita kecil dan bukan riak serta sombong di atas muka bumi Allah ini. Bersyukur dengan nikmat Allah yang dipinjamkan kepada kita buat sementara sebelum kita ke alam yang nyata (akhirat). Dan yang kedua, kita perlu sentiasa berdoa meminta hidayah. Sentiasa memohon supaya Allah mengekalkan hidayahNya dan meningkatkan keimanan kita. Semoga kita ditetapkan oleh Allah dengan iman yang kuat.


Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 18)

Ke mana kita mahu pergi? Di mana hala tuju kita? Kembalilah kepada Allah. itu yang terbaik! Subhanallah, begitu hebatnya tuhan yang menciptakan kita. Memberikan kita kehidupan yang aman di muka bumi ini, maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu ingin dustakan? Tubuh kamu, keluarga kamu, rumah kamu, pakaian kamu, makanan kamu. Itu semua nikmat yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita. Tidakkah kita patut bersyukur dan ucapkan Alhamdulillah? Jika kita rasa susah, ingatlah ada orang lain yang jauh lebih susah dari kita. Berterima kasihlah pada Allah kerana memberikan kita pakaian yang elok-elok untuk dipakai, makanan yang sedap-sedap untuk dimakan. Allahuakbar! Allah itu maha besar. Jika Dia mahu menarik semua itu dari kita, "Kun fayakun" (Jadilah, maka jadilah ia ; Al-Baqarah : 117).

Ikutlah kebenaran dan serulah kepada kebenaran. Nescaya Allah akan memberikan hidayah (petunjuk) yang benar kepada kita. Sesungguhnya yang baik itu semua datang dari Allah, dan yang buruk itu daripada diri kita sendiri. Semoga Allah redha. :)




01 June 2012

Kamu benci kehidupan kamu, walhal orang lain mengimpikannya.

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 00:49
Reactions: 
1 comments
Assalamualaikum dan selamat sejahtera . Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Bagaimana iman kita hari ini? Semoga semuanya dalam keadaan baik-baik belaka. InsyaAllah. :)

Maaf. Hari ini terasanya untuk menulis dalam bahasa ibunda. Ingin ber-baku seketika. Pertama, terima kasih buat sayang yang membuat saya tersedar dari lamunan. Kerana sekeping gambar ini (<--) boleh membuat hidup seseorang berubah. Kerana sekeping gambar, boleh mengubah persepsi individu itu sendiri. Tatkala dia sedang memburu gelisah, sesuatu telah membantu untuk hidupnya kembali cerah.

Benar, seringkali kita merasa betapa beratnya ujian yang perlu kita tempuhi. Namun pernahkah kita terfikir, bahawa seberat mana pun malapetaka yang menimpa kita, pasti ada yang lebih berat menimpa orang lain. Sekali lagi mohon maaf. Sekarang isu Syria sedang giat berleluasa, tetapi saya sedikit pun tidak terlintas untuk mengambil tahu tentangnya. Bukan kerana tidak peduli, bukan kerana tiada hati perut, bukan kerana kejam walhal ia kerana saya belum cukup kuat untuk melihat kesengsaraan orang lain apabila saya sendiri sedang dilanda musibah. Jauh sekali diri ini untuk menghindarkan diri dari mereka apatah lagi untuk mengherdik. Kerana diri ini terlalu naif.


Hidup umpama menunggang basikal. Untuk mengimbanginya, kita mesti terus mengayuh. Lama-kelamaan kita akan letih untuk mengayuh. Tetapi kita tiada pilihan. Kita perlu terus dan terus bergerak kerana jika kita berhenti, maka kita kan jatuh tersungkur. Itulah antara persamaan hidup kita. Kita rasa kita susah. Namun tak semua orang tahu kita dalam kesusahan. Kita bencikan kehidupan ini yang penuh dengan pancaroba, berbeza dengan pandangan orang lain yang melihat kebahagiaan yang kita alami. Kerana mereka lebih sengsara berbanding kita. Sekurang-kurangnya kita masih mampu tersenyum. Bukan seperti orang lain yang hanya bermandikan darah dan air mata. Bersyukurlah manusia. Bersyukurlah kerana kita masih ada.


Kongsi.
Daripada Khalifah buat kami sekawan. Katanya Allah sangat mencintai kita. Buktinya? Lihatlah sekeliling kamu sekarang. Adakah ia milik kamu? Bukan. Sebenarnya ia milik Allah yang dipinjamkan kepada kamu untuk kamu menikmatinya. Supaya kamu selesa dan gembira. Lihat baju kamu. Allah hadiahkan kamu sehelai kain untuk kamu tutup diri kamu dari panas dan sejuk. Sayangnya Allah pada kita. Tanpa sedar, rupanya Allah berikan kita komputer riba ini bukan hanya untuk bersuka ria. Carilah ilmu yang bermanfaat buat kamu dan orang lain. Gunakan sebaiknya. InsyaAllah kamu akan tahu apa itu syukur dan redha. ♥



Orang yang kuat tahu bagaimana untuk menguruskan hidup mereka. Walaupun dengan air mata yang sedang menitis, mereka masih mampu untuk berkata " Saya okay " dengan senyuman. :) Insyaallah kita akan sentiasa kuat. Sekiranya kita berasa sunyi, ingtalah bahawa Allah sentiasa ada bersama kita. Berbicaralah dengan Dia. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani. Setiap ujian itu ada hikmahnya. Tuhan tak akan menguji kita jika dia tahu kita tidak mampu. Berusaha, doa dan tawakkal. 

29 May 2012

Too much to say,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:54
Reactions: 
1 comments
Assalamualaikum and happy holiday people. :)
It has been a few moths since I've posted the last entry. As always, I am reading your posts but I didn't left any trace. I hope everyone reading this will have a good and healthy life. InsyaAllah.


Since I've never post anything, it doesn't meant I have nothing to say. Actually I have too much to say. But I don't know to who and when or where or what it is. Every time I was thinking, I wanted to write it in blog but when it comes to elaborate, I was lost. That is why no more post around this few months. Or else, I was fine. Completely fine. I guess.

Have you ever heard about 49 Days? It is a Korean drama. My friend suggested to me to watch the drama. At first, it seems to be boring. Like always, it turns better for the next few episodes. My highlight is about the moral of the drama. You should watch it. Then you can think about your life. Do everyone around you love you like you do? Or did.

Oh, don't misunderstood. I am talking about the drama. 49 Days. It's about a girl dying and she has a second chance to live. But the condition is, she have to collect three tears. 100% sincere loving her. From the first she was very excited to accept the treasure. She thinks all people around her are good and nice. But at last she found that even her best friend and fiance are back stabbers. Can you imagine that?

We can't trust all people around us. Sometimes, the one that we think hate us is the most sincere liking us. It can be turn out that way, for some reasons that we ever known. Like my previous entry, we HAVE to treat people equally. Never ever biased or one-sided. This is how we live. But it can't be that way, right? :)

Can you read this? --->
Do you know what it's mean? Do you any feeling for not having BEST FRIEND by your side? Even they are with you, the are not actually with you. It is tiring to not tell a person what did you feel, what had happen to you, or what you had archived. Or they are beside you but they were not listening to you. People get annoyed easily btw. I guess you never ever have those feeling. It is good then. ♥

Continue about the drama,
She appears in front of her friends and family without they knowing it. From there, she can know the their true colors. Even this is nonsense, but we can take it as a value. We can't ever know about what actually happens behind us. What will you expect from that? We don't know how sincerely they are to us. Our friends, our classmates, our schoolmates and anyone. It is very hard to find those people who are really liking us without any conditions. HARD.

Alone.


Nice quote right? ♥
Can you choose who will make you happy? Can you choose who will love you? Can you choose who want to be with you? CAN YOU? Speechless. Hm. It seems like I can't choose. Because I feel everyone makes me happy when I am with them. I guess so. I guess. I guess. Sometime, we have to impress people cause not always people will make us happy. Not always. But yet, it is our choice to choose.

The feel of being alone, it can't be described. The persons are just talking to themselves. Thinking of nothing. The problems never be solved. There is too much to say, ..



Dear god, please send me happiness before I have to close my eyes for forever. That's it.


27 March 2012

HIJAB

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:16
Reactions: 
2 comments
In one evening, i had a conversation with mama,


Me : Mama, adik nak pi usrah la.

Mama : Usrah mana?

Me : Usrah kat sini la, smart group.

Mama : Ada geng ka?

Me : Ada la sorang kawan adik, Zima.

Mama : Ha, pi la.

Me : Tapi kan, segan la. Depa semua pakai tudung labuh.

Mama : Tak kan semua tudung labuh kot?

Me : Yalah, tudung semua sampai siku. Malu la.

Mama : Mai mama pos tudung mama, mau dak?

Me : Err, tak mau lah. Segan. :|

Mama : Pakai la labuh sikit, senget pun adik pakai tudung.

Me : Tutup dada la jugak. -_-

Mama : Takpa, pakai labuh sikit. Start la warna basic dulu. Warna hitam ka putih ka.

Me : Huu tengok dulu.


Today, i already opened a new book to write about my life. It is a step forward like my words yesterday. Even I know it will not last, but better something than nothing right? :)

Today's class begin with TITAS (Tamadun Islam & Tamadun Asia) and Ustaz didn't come to the class. We'll feel upset as there wasn't any notice. Or maybe because it was raining, perhaps. But I think it should not be an excuse to not attend the class. After blablabla with friends, i went to ladies and i saw one of my classmate was taking her wudhu'. She wanted to pray Dhuha. I followed her to surau. And I saw her.

While waiting, i was thinking myself. She can pray even without wearing telekung. Why? Because she covered her aurat. The aurat is enough covered if you can pray with what you wear. As we know, telekung is not compulsory. Its about aurat. My heart beats loudly. The screenshot appeared on my mind. Again I remembered about the last days. I used to be like her, but not now. ..

The intention is very important. At least. At least you have the intention to be better. It is good enough for the first step. Like a baby. They can't run without trying to walk. It same goes to us. To be the best, we should be good-better-best. :) Step by step we will make a move.

Islam sebagai ad-deen.
Remember the quote. Its not from me, not from books. It's from Allah. We ere His slave. We must follow. We are Muslims. We must take Islam entirely not semi-ly. I'm not good enough to ask people to be better. Because I know who I am. But I want it. This is not riak, this is a mission.We must tell people so it will a booster for you to reach the target. Allah will not only see the result, in fact He also see the effort. Everyone can be good, but not all can istiqamah. ♥


HIJAB is not only about wearing scarf and covering aurat. Hijab means protector, security of the woman. Take it as an advantage to be the world's most beautiful jewelry. Wanita adalah hiasan dunia. Dan sebaik-baik hiasan adalah wanita solehah. :) 


 

apabila gadis periang berbicara Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez