03 August 2012

Hidayah Allah itu Pelik

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 20:42
Reactions: 
0 comments
Astaghfirullahalazim (Aku mohon ampun pada Allah yang maha agung).

Sudahkah kita beristighfar hari ini? Sudahkah kita memohon ampun pada Allah hari ini?

"Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua ibu bapa kami dan rahmatilah mereka sepertimana mereka menjaga kami sejak kecil."

Bersyukur kita hari ini, kerana telah dikurniakan oleh Allah Islam sejak lahir. Beruntungnya kita yang lahir dalam Islam. Agama Allah yang benar. Kerana hanya orang yang terpilih sahaja akan mendapat hidayahNya. Tapi kenapa kita ingkar arahanNya.? Kenapa kita tidak mengikut syariat Allah dan RasulNya? Di mana silap kita?

Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 13)

Hidayah Allah itu pelik. Hidayah Allah tak akan datang bergolek. Sedangkan kita yang lahir dari Islam lagikan terpesong, apatah lagi manusia-manusia yang lain. Lahir dari Islam tidak menjaminkan kita syurga sekiranya kita tidak beriman dengan Allah. Hidayah Allah itu perlu dicari, bukan datang sendiri. Rasullah mempunyai syafaatnya sendiri, tetapi baginda tetap tidak mampu memberi hidayah kepada orang lain. Pelik kan hidayah Allah?

Rasulullah bersusah payah menyebarkan Islam kepada seluruh alam, akan tetapi hanya Allah yang berhak memberi hidayah kepada hambaNya. Bahkan orang-orang yang pailng dekat dengan Rasulullah sendiri tidak memeluk Islam. Bapa saudara baginda, ; Abu Lahab, Abu Jahal, Abu Mutalib. Mereka semua tidak mahu menerima Islam. Siapa kita hendak menolak agama Allah ini? Sedangkan hidayah sudah ada pada kita.

Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 16)

Zikirullah, mudah-mudahan Allah memberi pengampunan kepada kita. SesungguuhNya Dia maha pengampun lagi maha penyayang. Ketahuilah sayang Allah pada hambaNya melebihi kasih seorang ibu pada anaknya. Jika kita derhaka pada ibu kita, pasti ibu sedih. Apatah lagi Allah, pencipta kita. Tuhan yang patut kita sembah. Bertaubatlah, masih belum terlambat untuk kita memohon ampun dengan Allah. Dia sentiasa menunggu kita merintih dan meminta denganNya. Allah itu lemah lembut sifatnya. Dia akan memaafkan hambaNya yang memohon keampunan. Selagi pintu taubat masih terbuka.

Hidayah itu adalah mengetahui kebenaran dan mengikuti kebenaran. Allah akan memberi hidayah pada orang yang Dia kehendaki, iaitu yang mengetahui serta mengikut kebenaran. Kita semua sudah mengetahui kebenaran, maka ikutlah kebenaran. Hidup berlandaskan Islam itu indah. Tiada yang lebih bahagia apabila kita mencintai Allah dan RasulNya.

Kita bukanlah insan yang belum mendapat hidayah, kerana kita sudah sedia Islam dari segi zahir dan batin. Tapi kita perlu berusaha untuk mengekalkan hidayah itu. Antara cara-caranya ialah dengan tawaddu' (merendah diri). Sentiasa merasa diri kita kecil dan bukan riak serta sombong di atas muka bumi Allah ini. Bersyukur dengan nikmat Allah yang dipinjamkan kepada kita buat sementara sebelum kita ke alam yang nyata (akhirat). Dan yang kedua, kita perlu sentiasa berdoa meminta hidayah. Sentiasa memohon supaya Allah mengekalkan hidayahNya dan meningkatkan keimanan kita. Semoga kita ditetapkan oleh Allah dengan iman yang kuat.


Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan? (Ar-Rahman: 18)

Ke mana kita mahu pergi? Di mana hala tuju kita? Kembalilah kepada Allah. itu yang terbaik! Subhanallah, begitu hebatnya tuhan yang menciptakan kita. Memberikan kita kehidupan yang aman di muka bumi ini, maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu ingin dustakan? Tubuh kamu, keluarga kamu, rumah kamu, pakaian kamu, makanan kamu. Itu semua nikmat yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita. Tidakkah kita patut bersyukur dan ucapkan Alhamdulillah? Jika kita rasa susah, ingatlah ada orang lain yang jauh lebih susah dari kita. Berterima kasihlah pada Allah kerana memberikan kita pakaian yang elok-elok untuk dipakai, makanan yang sedap-sedap untuk dimakan. Allahuakbar! Allah itu maha besar. Jika Dia mahu menarik semua itu dari kita, "Kun fayakun" (Jadilah, maka jadilah ia ; Al-Baqarah : 117).

Ikutlah kebenaran dan serulah kepada kebenaran. Nescaya Allah akan memberikan hidayah (petunjuk) yang benar kepada kita. Sesungguhnya yang baik itu semua datang dari Allah, dan yang buruk itu daripada diri kita sendiri. Semoga Allah redha. :)




01 June 2012

Kamu benci kehidupan kamu, walhal orang lain mengimpikannya.

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 00:49
Reactions: 
1 comments
Assalamualaikum dan selamat sejahtera . Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Bagaimana iman kita hari ini? Semoga semuanya dalam keadaan baik-baik belaka. InsyaAllah. :)

Maaf. Hari ini terasanya untuk menulis dalam bahasa ibunda. Ingin ber-baku seketika. Pertama, terima kasih buat sayang yang membuat saya tersedar dari lamunan. Kerana sekeping gambar ini (<--) boleh membuat hidup seseorang berubah. Kerana sekeping gambar, boleh mengubah persepsi individu itu sendiri. Tatkala dia sedang memburu gelisah, sesuatu telah membantu untuk hidupnya kembali cerah.

Benar, seringkali kita merasa betapa beratnya ujian yang perlu kita tempuhi. Namun pernahkah kita terfikir, bahawa seberat mana pun malapetaka yang menimpa kita, pasti ada yang lebih berat menimpa orang lain. Sekali lagi mohon maaf. Sekarang isu Syria sedang giat berleluasa, tetapi saya sedikit pun tidak terlintas untuk mengambil tahu tentangnya. Bukan kerana tidak peduli, bukan kerana tiada hati perut, bukan kerana kejam walhal ia kerana saya belum cukup kuat untuk melihat kesengsaraan orang lain apabila saya sendiri sedang dilanda musibah. Jauh sekali diri ini untuk menghindarkan diri dari mereka apatah lagi untuk mengherdik. Kerana diri ini terlalu naif.


Hidup umpama menunggang basikal. Untuk mengimbanginya, kita mesti terus mengayuh. Lama-kelamaan kita akan letih untuk mengayuh. Tetapi kita tiada pilihan. Kita perlu terus dan terus bergerak kerana jika kita berhenti, maka kita kan jatuh tersungkur. Itulah antara persamaan hidup kita. Kita rasa kita susah. Namun tak semua orang tahu kita dalam kesusahan. Kita bencikan kehidupan ini yang penuh dengan pancaroba, berbeza dengan pandangan orang lain yang melihat kebahagiaan yang kita alami. Kerana mereka lebih sengsara berbanding kita. Sekurang-kurangnya kita masih mampu tersenyum. Bukan seperti orang lain yang hanya bermandikan darah dan air mata. Bersyukurlah manusia. Bersyukurlah kerana kita masih ada.


Kongsi.
Daripada Khalifah buat kami sekawan. Katanya Allah sangat mencintai kita. Buktinya? Lihatlah sekeliling kamu sekarang. Adakah ia milik kamu? Bukan. Sebenarnya ia milik Allah yang dipinjamkan kepada kamu untuk kamu menikmatinya. Supaya kamu selesa dan gembira. Lihat baju kamu. Allah hadiahkan kamu sehelai kain untuk kamu tutup diri kamu dari panas dan sejuk. Sayangnya Allah pada kita. Tanpa sedar, rupanya Allah berikan kita komputer riba ini bukan hanya untuk bersuka ria. Carilah ilmu yang bermanfaat buat kamu dan orang lain. Gunakan sebaiknya. InsyaAllah kamu akan tahu apa itu syukur dan redha. ♥



Orang yang kuat tahu bagaimana untuk menguruskan hidup mereka. Walaupun dengan air mata yang sedang menitis, mereka masih mampu untuk berkata " Saya okay " dengan senyuman. :) Insyaallah kita akan sentiasa kuat. Sekiranya kita berasa sunyi, ingtalah bahawa Allah sentiasa ada bersama kita. Berbicaralah dengan Dia. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani. Setiap ujian itu ada hikmahnya. Tuhan tak akan menguji kita jika dia tahu kita tidak mampu. Berusaha, doa dan tawakkal. 

29 May 2012

Too much to say,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:54
Reactions: 
1 comments
Assalamualaikum and happy holiday people. :)
It has been a few moths since I've posted the last entry. As always, I am reading your posts but I didn't left any trace. I hope everyone reading this will have a good and healthy life. InsyaAllah.


Since I've never post anything, it doesn't meant I have nothing to say. Actually I have too much to say. But I don't know to who and when or where or what it is. Every time I was thinking, I wanted to write it in blog but when it comes to elaborate, I was lost. That is why no more post around this few months. Or else, I was fine. Completely fine. I guess.

Have you ever heard about 49 Days? It is a Korean drama. My friend suggested to me to watch the drama. At first, it seems to be boring. Like always, it turns better for the next few episodes. My highlight is about the moral of the drama. You should watch it. Then you can think about your life. Do everyone around you love you like you do? Or did.

Oh, don't misunderstood. I am talking about the drama. 49 Days. It's about a girl dying and she has a second chance to live. But the condition is, she have to collect three tears. 100% sincere loving her. From the first she was very excited to accept the treasure. She thinks all people around her are good and nice. But at last she found that even her best friend and fiance are back stabbers. Can you imagine that?

We can't trust all people around us. Sometimes, the one that we think hate us is the most sincere liking us. It can be turn out that way, for some reasons that we ever known. Like my previous entry, we HAVE to treat people equally. Never ever biased or one-sided. This is how we live. But it can't be that way, right? :)

Can you read this? --->
Do you know what it's mean? Do you any feeling for not having BEST FRIEND by your side? Even they are with you, the are not actually with you. It is tiring to not tell a person what did you feel, what had happen to you, or what you had archived. Or they are beside you but they were not listening to you. People get annoyed easily btw. I guess you never ever have those feeling. It is good then. ♥

Continue about the drama,
She appears in front of her friends and family without they knowing it. From there, she can know the their true colors. Even this is nonsense, but we can take it as a value. We can't ever know about what actually happens behind us. What will you expect from that? We don't know how sincerely they are to us. Our friends, our classmates, our schoolmates and anyone. It is very hard to find those people who are really liking us without any conditions. HARD.

Alone.


Nice quote right? ♥
Can you choose who will make you happy? Can you choose who will love you? Can you choose who want to be with you? CAN YOU? Speechless. Hm. It seems like I can't choose. Because I feel everyone makes me happy when I am with them. I guess so. I guess. I guess. Sometime, we have to impress people cause not always people will make us happy. Not always. But yet, it is our choice to choose.

The feel of being alone, it can't be described. The persons are just talking to themselves. Thinking of nothing. The problems never be solved. There is too much to say, ..



Dear god, please send me happiness before I have to close my eyes for forever. That's it.


27 March 2012

HIJAB

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:16
Reactions: 
2 comments
In one evening, i had a conversation with mama,


Me : Mama, adik nak pi usrah la.

Mama : Usrah mana?

Me : Usrah kat sini la, smart group.

Mama : Ada geng ka?

Me : Ada la sorang kawan adik, Zima.

Mama : Ha, pi la.

Me : Tapi kan, segan la. Depa semua pakai tudung labuh.

Mama : Tak kan semua tudung labuh kot?

Me : Yalah, tudung semua sampai siku. Malu la.

Mama : Mai mama pos tudung mama, mau dak?

Me : Err, tak mau lah. Segan. :|

Mama : Pakai la labuh sikit, senget pun adik pakai tudung.

Me : Tutup dada la jugak. -_-

Mama : Takpa, pakai labuh sikit. Start la warna basic dulu. Warna hitam ka putih ka.

Me : Huu tengok dulu.


Today, i already opened a new book to write about my life. It is a step forward like my words yesterday. Even I know it will not last, but better something than nothing right? :)

Today's class begin with TITAS (Tamadun Islam & Tamadun Asia) and Ustaz didn't come to the class. We'll feel upset as there wasn't any notice. Or maybe because it was raining, perhaps. But I think it should not be an excuse to not attend the class. After blablabla with friends, i went to ladies and i saw one of my classmate was taking her wudhu'. She wanted to pray Dhuha. I followed her to surau. And I saw her.

While waiting, i was thinking myself. She can pray even without wearing telekung. Why? Because she covered her aurat. The aurat is enough covered if you can pray with what you wear. As we know, telekung is not compulsory. Its about aurat. My heart beats loudly. The screenshot appeared on my mind. Again I remembered about the last days. I used to be like her, but not now. ..

The intention is very important. At least. At least you have the intention to be better. It is good enough for the first step. Like a baby. They can't run without trying to walk. It same goes to us. To be the best, we should be good-better-best. :) Step by step we will make a move.

Islam sebagai ad-deen.
Remember the quote. Its not from me, not from books. It's from Allah. We ere His slave. We must follow. We are Muslims. We must take Islam entirely not semi-ly. I'm not good enough to ask people to be better. Because I know who I am. But I want it. This is not riak, this is a mission.We must tell people so it will a booster for you to reach the target. Allah will not only see the result, in fact He also see the effort. Everyone can be good, but not all can istiqamah. ♥


HIJAB is not only about wearing scarf and covering aurat. Hijab means protector, security of the woman. Take it as an advantage to be the world's most beautiful jewelry. Wanita adalah hiasan dunia. Dan sebaik-baik hiasan adalah wanita solehah. :) 

The-second-day,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 19:42
Reactions: 
0 comments
Oh it is the-second-day without him. Without calling him. Without sms-ing him. Without chatting with him. Without skype-ing with him. Such a not bad day i guess. Can we continue being like this? Since you're pretty happy with your friends and games, lemme be alone for a while. So that i can hate you more and more until i beg you for no more. :) This is what you want i think. 

Boys.
Always want freedom. Being the coolest. Buy the expensive stuffs. Act like a man. Do anything and make others proud. And feel the world is theirs.

Girls.
I want love. :\



26 March 2012

Better to live on your own,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 19:39
Reactions: 
0 comments
Live a better life, Hana. The journey is too way long for you to stop now. Nothing could change the luck that you have. Even with your name. There is nobody for you to trust anymore. Just move a step forward and you'll see the kindness of the earth to you.


Everyone needs God. Everyone needs family. Everyone needs friends. Everyone needs money.
Peace. That is something somebody can't have or can't even know whats it mean. And yes, Hana got her own peace. It is too peace to hear the tears drop. The life go silent.


The most precious the your life is family. nothing can bet it. It is fact.
You will share the happiness and the sadness of all your life with your family. They are the only persons for you to trust. If not them, who's then? Later you'll regret with what you've done to them. 

Frankly says that it is very tired to be used. To be nice as people always take advantages on you. Is there any rules to be good? Hell no. It is not to BE GOOD, but BE YOURSELF. You can attract people if you are NICE, but when you have NOTHING, you are INVISIBLE. Am I right? It's life. You'll be tired to be used, unless you're too naive that you always can be used. Like pepatah Melayu said, "Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". So, how to do? Follow the rules -->? Or just be yourself even you have to live on your own? Think.

College. Money. and Friends.
Three things that can't be separated. Is it true? Yes. No one can deny. What is your perception through these element? Bad? Or fun? :) Like I've said before, my best life was in Puncak Alam. And I even pray to be there again. We need them. Money and friends at college. But here, we'll find that there are many types of people around you until you can't even recognize which one is your friend.


Live on your own,
To laugh and to smile or to cry all by yourself. No one will know. Just be healthy and maintain a good mood. Pray hard and live smart. Never ever let people hurt you, or touch your heart. Prove to people you can do it with your capability. ♥

Built a castle in your mind and stay happy like nothing happend around you. Here, our love story begins. Never give up Hana! Move forward and never look back. :)


25 March 2012

Farewell and say Hello ! :)

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 13:47
Reactions: 
0 comments
Assalamualaikum peeps. ;)


As i'm too long away from posting any entry so I have to say Hello I guess. ♥ How are you doing friends? Btw, even i'm not posting anything i'll still read almost all your post ; my friends. I just can't leave any footprint. Hehe


Farewell? Oh that's for Semester One actually. -_-" As i was too busy w/imagination, so all my post just stay in the draft because i can't even finished it. Okay, Semester One was a start i think. It was okay and it was bad. I thought it was EQUAL. As the conclusion, nothing can bet my Foundation Time. It was the best memory i ever had. :)


Forget about past? And live happily w/your future. I guess. But it is not easy as ABC. Even ABC is harder (in Digital System Fundamental subject). Haha Well i'm engineering student. So? -_-


Lets see what will happen in Semester Two. And and it started with tears. Um Um Hope for the best. Amin

22 February 2012

Mengalah Sebelum Kalah?

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 11:38
Reactions: 
0 comments
Mengapa berputus asa sebelum bermula? Kenapa mengalah sebelum kalah? Banyak lagi ruang dan peluang yang terpampang. Jangan tutup pintu hati kita untuk masa depan yang lebih cerah. tak di dunia, di akhirah. Adat lah belajar kan, mana ada yang senang. Kalau senang, semua orang boleh masuk universiti. Kalau senang, semua orang boleh jadi doktor, semua orang boleh jadi engineer. Hakikatnya memang belajar ni susah, tapi akan jadi mudah kalau kita buat dengan cara yang betul. Tak kisah lah berapa pun pointer, janji semua lulus. Iya ke? Persepsi masyarakat kan, bukan. Persepsi semua orang bergantung pada keputusan. Hari result je semua sibuk nak tahu keputusan orang lain. Kalau orang tu dapat elok, takpelah jugak nak share share ni. Naknye kalau dapat kurang dari orang lain, gigit jari la bang.

Senyum.
Semua orang yang belajar, semua nak lulus dengan cemerlang. Ada ke pergi belajar tapi nak gagal? Ala, bila nak dapat result semua cakap 'result reflects efforts'. Pon boleh. Kadang-kadang ada jugak orang yang usaha lebih dari orang lain tapi dapat kurang dari orang. Itu namanya Allah nak uji. Ikhlas ke nak menuntut ilmu? Ke sebab nak dapat pointer tinggi? Nak dapat banyak A? Nak orang puji? Fikir balik.

Mungkin kalau dapat elok sangat kita riak. Takabbur. Nanti rasa bangga diri pulak. Sem depan tak mau berusaha lepas tu gelong pulak kan. Tapi kalau boleh bawak diri bagus la. Boleh bantu orang lain, dapat motivasi untuk usaha lebih sem sem akan datang, takut takut malu pulak sem pertama je dapat dekan. Manusia, lain orang lain cara lain hati lain fikiran kan. Kita semua tak tahu apa orang fikir, tapi apa yang orang fikir kadang kita pun fikir benda yang sama. Betul ke idok?

Sentap.
Siapa tak sedih kalau dapat result teruk. Kawan-kawan tengah seronok meloncat-loncat kita duk sedih kurung diri dalam bilik. Pilu. Tapi kena ingat la, tuhan bagi macam ni ada sebab. Nak kita usaha lebih di masa akan datang. Jangan berputus asa, perjungan belum selesai. Usaha dan terus usaha. Kalau tak dapat sekarang dapat nanti. Kalau tak dapat nanti, ketahuilah bahawa Allah maha maha mengetahui, Dia yang lagi bijaksana. Dia adalah sebaik-baik perancang. Jangan sedih sangat, mungkin rezeki kat tempat lain.



Pandang kejauhan.
Apa-apa pun tahniah untuk diri sendiri. Lain masa cuba lagi. Baru permulaan kan. Baru nak merangkak. Esok-esok berjalan. Tulat tunggin berlari la. Jangan mengeluh, bersyukur seadanya. Yang penting, jangan mengalah sebelum kalah! ;)

20 February 2012

Jangan berputus asa sebelum bermula,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 03:35
Reactions: 
0 comments
Saya minta maaf awak, saya cuma mahu jadi muslimah yang lebih baik dan anak yang solehah. Dalam menuju itu, saya perlukan awak untuk membantu saya. Tak banyak yang saya pinta, cuma jangan berputus asa sebelum bermula. InsyaAllah, kalau kita berusaha tuhan pasti tidak akan menghampakan kita. Gigih sikit sahaja awak, lepas itu kita berserah. Allah tak akan mengubah nasib sesuatu umat melainkan mereka mengubahnya sendiri. Tetapkan pendirian, kuatkan hati. Fikirkan yang terbaik untuk kita, untuk semua. 

17 February 2012

Istikharah Cinta

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 23:32
Reactions: 
0 comments
"Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertakwalah dia kepada Allah pada separuh yang belum disempurnakan."
-Hadis riwayat al-Baihaqi r.a. daripada Rasulullah SAW.

Kebahagiaan yang dikecapi oleh manusia yang terbit dari hati nurani tidak dapat diluahkan jika hidup bersendirian tetapi harus dikongsi bersama pasangan masing-masing yang hak mengikut lunas-lunas peraturan tertentu. Justeru itulah Allah menjadikan makhluk-makhluk khususnya insan ini, fitrahnya suka kepada ketenangan atau sakinah dengan kehidupan beristeri atau bersuami dan seterusnya bekeluarga. Hidup berkeluarga ini pada dasarnya lebih berkat, tenteram dan teratur berbanding hidup berseorangan, membujang atau menyendiri.


Baik ke buruk nikah ni?

Setiap orang ada pandangan masing-masing dalam soal agama mahupun dunia. Semua orang tak terlepas dari pentingkan mementingkan diri. Individu itu sendiri ada pandangan yang kita tak boleh menolaknya seratus peratus. Masing-masing ada hak nak meyuarakan pendapat, cuma yang baik kita simpan dan yang kurang baik dijadikan sempadan. Kita pun belum cukup sempurna untuk menyangkal fakta yang sedia ada. Yang boleh kita cuba buat, yang tak boleh kita cuba tinggalkan.

Senyum.
Rata-rata gadis sekarang sedang rancak membicarakan soal perkahwinan. Yang setuju, dengan hadis serta sebabnya. Manakala yang kurang setuju, dengan pelbagai alasannya. Itu lah manusia, kalau semua mempunyai pendapat yang sama, maka tidak berwarna lah dunia kita. Matlamat memang serupa, iaitu mahukan yang terbaik sampai ke syurga. Namun sejauh manakah pemikiran anak-anak muda? Setiap dari kita mempunyai tahap pemikiran yang berbeza, umur bukan ukuran untuk menentukan seseorang itu sudah dewasa. :)

Berbalik kepada hadis di atas, 'Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertakwalah dia kepada Allah pada separuh yang belum disempurnakan.' Apa yang boleh kita simpulkan daripada hadis ini ialah, tidak semestinya seseorang itu perlu sempurna agamanya barulah dia boleh mendirikan baitul muslim. Sesungguhnya manusia ini mempunyai kelemahan, dan kita dijadikan hidup berpasangan untuk saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain. Setelah seseorang itu mendirikan masjid, sudah tentunya dia akan memikul suatu tanggungjawab yang besar dan sekaligus mendorong untuk melakukan kepada jalan kebaikan. Hal ini bertepatan dengan hadis tersebut yang menyatakan, selesaikanlah tanggungjawab seterusnya setelah kamu berkahwin.

Apabila ditanya, semua orang mahukan pasangan yang soleh dan solehah, tetapi belum menyedari yang hakikat di dunia ini tak semuanya indah. Soleh dan solehah tidak boleh diukur hanya berdasarkan luarannya, tetapi dalamannya juga. Dan memang tidak dapat disangkal lagi manusia di muka bumi ini kebanyakannya suka mengadili seseorang itu berdasarkan personalitinya. Terpulanglah kepada diri masing-masing. Setiap insan boleh berubah, dan mereka memerlukan bimbingan dari orang yang sebetulnya. Bukan tugas kita untuk menghukum mereka yang tersesat, tapi hak kita untuk membawa mereka kepada jalan yang benar. InsyaAllah.

Usah diendah apa yang bakal dikata oleh mereka-mereka yang tidak punya ilmu di dada. Apa kamu melebihkan adat dari syariat? Apa kamu pentingkan dunia dari syurga? Tepuk dada tanya minda. Sesungguhnya wanita itu sendiri mempunyai nilai yang tinggi harganya. Bukan pada mas kahwinnya, bukan pada hantarannya, tapi pada barakahnya cinta dia kepada Tuhannya. Lelaki juga tidak kurang istimewanya. Yang dianugerahkan takhta untuk memerintah seluruh isi dunia. Berhenti seketika, apa ujianNya itu membuatkan kamu susah untuk meneruskan usaha dan akhirnya mudah untuk berputus asa? Allah berikan nikmat pelangi selepas hujan, begitulah nikmatnya setelah kita berjaya menempuh segala ujian.

Istikharah cinta. Bukan untuk dunia semata-mata. Tapi untuk membawa kita kepada kehidupan yang lebih diredhaiNya. Cinta kepada Allah, cinta kepada Sunnah, cinta kepada ibu bapa, cinta kepada keluarga, dan cinta kepada diri sendiri. Ajal, maut, jodoh dan rezeki itu rahsia Allah. Kita perlu berusaha, kerana semuanya tidak akan jatuh tergolek di depan mata begitu sahaja. Tentangan dan halangan itu untuk menentukan betapa kuatnya kita dalam mengharungi ujian ketakwaan kita terhadapNya. Maka janganlah kita sesekali berputus asa.

Andai tiba masanya, pasti akan terbukti jua. Segala usaha pasti akan terbela. Pastikan niat kita yang sebenarnya, bukan hanya untuk bersuka ria kerana ini adalah untuk selama-lamanya. InsyaAllah. Di antara rahsia perkahwinan kepada seluruh umat ;

1. Perkahwinan dianggap sebagai salah satu daripada sunnah para nabi dan rasul.
2. Kurniaan nikmat Allah kepada hamba-hambaNya agar menerusi perkahwinan akan lahir pula zuriat keturunan yang beriman dan bertakwa yang akan memakmurkan bumi Allah SWT.
3. Perkahwinan dianggap sebagai suatu ibadah yang dapat menyempurnakan setengah daripada agama seseorang. Dengannya, dia dapat bertemu Allah dalam keadaan suci dan diredhai.
4.Galakan nikah kahwin meliputi semua lapisan masyarakat termasuk mereka yang miskin. Islam ingin mengikis rasa takut, tidak mampu memikul tanggungjawab terhadap isteri dan anak-anak kerana Allah menjamin rezeki mereka.
5. Sebaik-baik jalan untuk memelihara maruah kesopanan diri seseorang.
6. Dapat menyuburkan perasaan keibubapaan dalam memberi perlindungan, pendidikan dan kesejahteraan kepada anak-anak.
7. Melalui perkahwinan wujud disiplin rumahtangga melalui pengagihan tugas suami isteri.

Hadis yang diriwayat daripada Rasulullah SAW,
"Sesiapa yang meninggalkan perkahwinan kerana takut kemiskinan maka ia bukanlah daripada golonganku."

Maka terpulanglah kepada hak masing-masing untuk menentukan mana yang terbaik. Nasihat-menasihati antara kaum penting untuk membina masyarakat yang harmoni. Minta petunjuk orang tua, orang yang beragama dan tuntutlah ilmu di mana sahaja. Akhirnya kita berserah kepada yang Maha Esa untuk menentukannya. Kahwin di usia muda atau tua tiada bezanya, tanggungjawab akan tetap ditimbang jua. Apa diarasa hidup seorang tidak akan punya dosa? Sama-sama lah kita fikirkannya. Rezeki ada dimana jua, cuma masa dan tika bukan kita yang menentukannya. Istikharah cinta.



Andai ada khilaf dan salah bicara, saya memohon maaf kerana saya hanya manusia biasa.
Qasrina ♥





 

apabila gadis periang berbicara Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez