23 April 2011

Hati dan Naluri

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 18:35
Reactions: 
0 comments
Itu lah manusia kan.
Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.
Tapi bila dah dapat, buat sampai jadi tak ketahuan.
Mentang-mentang dia lelaki, kita perempuan.
Sesuka hati ja nak buat simpanan.

Kadang-kadang bila dah dapat, sukar untuk dilepaskan.
Sedangkan yang terbaik menanti dihadapan.
Mencari-cari erti kehidupan, yang tenang dan aman.

Berfikir yang terbaik apa yang perlu diteruskan.
Kerana semuanya bakal menjadi warisan.
Sebab yang sempurnya menjadi setiap idaman.
Cukup dan hentikan semua tangisan.

Inginkan suasana yang penuh dengan senyuman.
Tawa riang yang meringankan beban.
Membuang ke lautan segala kesedihan.
Menjadikan kegembiraan sebagai permulaan.

Dunia tak akan lenyap jika ditakhluki. Air mata tak akan habis jika ditangisi. Hati tak akan sembuh walau sudah diubati. Senyuman tak akan terukir setelah dicurangi. Masa tak akan berhenti walau kita sudah mati.

Apa yang kita cari tak akan terhenti walau nyawa terpaksa bersilih ganti. Itu lah fakta yang belum kita terokai. Berjanji bukan untuk ditepati, tetapi untuk dikhianati. Segala pilihan berdasarkan hati dan naluri.

18 April 2011

LUTSINAR

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 20:33
Reactions: 
0 comments

Pernah tak rasa macam mana menjadi lutsinar?
Keadaan di mana kehadiran kita tidak disedari oleh semua orang.
Tidak terkecuali seorang pun. Tiada walau satu mata memandang kearah kita.

Bagaimana rasanya bila terpaksa hidup sengsara.
Jika ditanya pasti akan ditertawa.
Oh peritnya!

10 April 2011

Gembira Tak Semestinya Bahagia

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:39
Reactions: 
0 comments
Gembira dan bahagia adalah dua perkara yang berbeza. Gembira mampu membuat kita tertawa tetapi bahagia menyebabkan kita senyum sampai ke telinga. Gembira bertahan buat seketika tetapi bahagia untuk selamanya. Gembira untuk diraikan bersama-sama tetapi bahagia untuk diri sendiri cukup bermakna.

Tadi ada seorang sahabat mengirimkan sms kepada saya bertanyakan tentang sesuatu yang menarik perhatian saya untuk bercerita. Dia juga merupakan sumber inspirasi saya sejak dari dahulu kala. Membantu saya untuk hidup gembira. Tetapi nasib tidak menyebelahi kami untuk hidup bersama.

Sahabat : Adakah anda gembira dengan hidup anda?

Saya : Kenapa bertanya?

Sahabat : Saja. Jawab lah.

Saya : Kalau saya jawab tidak?

Sahabat : Jangan ada kalau, jawab terus saja.

Saya : Saya tak gembira tapi saya bahagia.

Sahabat : Tahniah kerana anda bahagia dengan hidup anda. :)

Saya : Tapi saya tak gembira.

Sahabat : Teruskan usaha untuk menggembirakan hidup anda. :)

Saya : Bagaimana caranya?

Sahabat : Awak nak gembira yang macam mana?

Saya : Yang tak perlu menitiskan air mata.

Sahabat : Cari punca mengapa menitiskan air mata, selepas itu selesaikannya.

Saya : Dah banyak cara dilakukan, tapi tidak berkesan.

Sahabat : Cara menyelesaikkannya itu tidak betul, sebab tu tidak berkesan.

Saya : Susah untuk dijelaskan.

Sahabat : Tidak perlu untuk dijelaskan. :)

Perbualan kami terhenti disitu sahaja. Namun membuat saya terkesima. Ya, gembira dan bahagia jauh bezanya walaupun sesetengah mengatakan ia perasaan yang sama. Itulah yang dinamakan hidup ibarat roda. Kadang kala kita di atas, kadang kala kita di bawah juga. Tak semua yang kita impikan muncul di depan mata. Usaha tawakkal dan doa itu lah senjata kita sebagai manusia biasa.

Tetapi gembira dan bahagia tidak semestinya datang bersama. Mungkin juga bertandang bahagia itu dengan air mata. Dan gembira itu setelah selesai bersengketa. Kita sebagai hamba-Nya tidak boleh sama sekali untuk berputus asa terhadap ujian-Nya.

Jika dikata kita tidak gembira, banyak lagi manusia yang sedang merana di luar sana. Jika disebut kita tidak bahagia, ramai lagi yang hidupnya porak-peranda. Bersyukur lah dengan apa yang ada, kerana ini rezeki dan nikmat untuk kita. Bila-bila masa sahaja segalanya ditarik begitu sahaja.

Bergembiralah kita bersama keluarga dan dengan yang tercinta. Peluang yang ada sekali cuma. Mungkin esok sudah tiada, siapa dapat menyangka. Berbahagialah dalam riwayat kita, kerana kita tidak selamanya muda. Tua sedang menanti di hujung sana, yang belum tentu sampai ke syurga.

Di sini ada beberapa tips untuk hidup lebih bahagia. Jika tidak ada gunanya, jadikanlah buat santapan minda. Mungkin berguna dikala anda memerlukannya. ^_^

1. Jangan Takut dan Khawatir
    Perasaan takut dan khawatir merupakan fikiran kita yang paling tidak produktif. Sebahagian besar hal-hal yang kita khawatirkan atau takutkan tidak pernah terjadi. Jadi untuk apa kita khawatir dan takut?
2. Jangan Pernah Menyimpan Dendam
    Dendam adalah hal terbesar dan akan menjadi beban terberat jika kita menyimpannya di dalam hati. Mahukah kita membawanya sepanjang hidup? Jangan sia-siakan kuasa kita dengan menyimpan dendam, sudah pasti tidak ada gunanya. Gunakanlah energy kita tersebut untuk hal-hal yang positif.
3. Fokus Pada Satu Masalah
    Jika kita memiliki beberapa masalah, selesaikanlah masalah kita satu per satu. Jangan fikirkan untuk menyelesaikan masalah secara sekaligus kerana itu akan membuat kita semakin tertekan.
4. Jangan Membawa Tidur Masalah Anda
    Masalah adalah hal yang sangat buruk untuk kesihatan tidur kita. Fikiran bawah sadar kita adalah hal yang luar biasa yang dapat membuat kita gelisah dan tidur kita menjadi tidak nyenyak dan tidak berkualiti.
5. Jangan Mengambil Masalah Orang Lain Untuk Anda Selesaikan
    Membantu orang lain yang sedang dalam masalah adalah hal yang mulia, tetapi jika kita mengambil posisi terbesar untuk menyelesaikan masalah orang lain tersebut, itulah kesalahan terbesar. Biarkanlah orang tersebut yang menyelesaikan masalahnya sendiri, kita hanya membantu di belakang tabir.
6. Jangan Hidup di Masa Lalu
    Mungkin terasa nyaman bagi kita mengingat hal-hal yang menyenangkan di masa lalu tetapi jangan kita terlena didalamnya. Tumpukanlah dengan apa yang terjadi saat ini, kerana kita akan merasai banyak kebahagiaan lagi. Saya yakin kita akan mempunyai perasaan yang jauh lebih bahagia jika kita merayakan apa yang terjadi waktu ini dibanding dengan mengingat-ngingat kebahagiaan di masa lalu.
7. Jadilah Pendengar yang Baik
    Mungkin sebagian besar orang termasuk saya :) susah untuk menjadi pendengar yang baik. Sebaliknya kita mengharapkan orang lain yang mendengar masalah kita, tetapi sebetulnya dengan belajar mendengar orang lain, kita akan mendapatkan banyak hal baru yang sangat berguna bagi kebahagiaan hidup kita.
8. Jangan Biarkan Frustasi Mengatur dan  Mengganggu Hidup
    Kasihanilah diri kita lebih dari apa pun, maksudnya kita janganlah menyerah pada tekanan. Maju kehadapan. Ambillah tindakan-tindakan positif dan lakukanlah dengan konsisten.
9. Bersyukurlah Selalu
    Bersyukur dan berterima kasih lah atas semua yang kita dapat, bukan hanya hal yang positif saja tetapi juga hal yang negatif, kerana dibalik setiap hal yang negatif tersebut ada hal baik yang boleh kita ambil ikhtibar.


 Tahan menderita kepahitan hidup sehingga penderitaan menjadi kekayaan adalah bahagia. ( Hamka ).

No More Happiness

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 01:52
Reactions: 
0 comments

HAPPY 6TH MONTHSARY SYAIFUL FARIS





Itu lah perempuan kan. Benda remeh macam ni pun nak bising. Monthsary je kan. But tanpa ingat monthsary ni lah susah nak sampai ke anniversary. Walaupun awak tak ingat, tapi saya tetap sayang awak. Dulu awak jugak yang cakap kita kena celebrate, tapi seems it has turn around. Malah awak lupakan saya juga. Terima kasih sayang. ;)



One of the nuances of being in a relationship is keeping track of calendar events… the wholesome kind. The rest of the world seems to believe in it, promote it and celebrate it. The idea is that a couple celebrates anniversaries when they reach the first year, but have to give each other gifts and such every month on the same date. Example, If a girl and a guy hooked up during the first of January, they celebrate monthsary during the first day of the succeeding months until January comes again.

For me, it is not necessary to give each other the kind of gifts every month and going out to celebrate it. Enough to remember and wish each other. That way, the love will grow stronger. Try to make it forever is just a goals to live together ever after. ♥


09 April 2011

Sendirian Mencapai Kejayaan !

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:26
Reactions: 
0 comments
Hey Guys!
Bersyukur kita masih lagi diberi peluang untuk terus hidup dan meneruskan cita-cita untuk mencapai kejayaan. Ada orang cakap, nak berjaya tak boleh sorang-sorang. Betul ke? Satu hari saya ada dengar satu stesen radio ni masa dalam perjalan balik ke kampung. Masa tu segmen apa entah, sedang bersoal jawab antara pemanggil dan penceramah.

Pemanggil : Assalamualaikum Dr. Saya Minah binti Ahmad (bukan nama sebenar) mempunyai seorang anak perempuan yang sumbing. Dia sekarang di sekolah dalam Tahun Enam. Dia selalu balik mengadu kepada saya yang rakan-rakan sekelas tidak mahu berkawan dengannya. Dan setiap kali ada kerja berkumpulan, tidak ada seorang pun yang ingin mengajaknya menjadi ahli. Sekarang minat belajarnya dah berkurang. Jadi bagaimana perlu saya lakukan untuk menaikkan semula semangat anak saya ni, Dr.?

Okey, itu je yang saya ingat. Apa yang Dr. tu terang saya tak terlulis balik sebab panjang sangat. Tapi point beliau lebih kurang macam ini lah.

1. Beritahu anak tersebut, bahawasanya jika kawan tidak sukakan kita, kita perlu ingat yang kita mempunyai Tuhan yang Maha Esa yang sentiasa menyayangi kita. Kita juga tidak boleh melupakan-Nya.

2. Ibu bapa harus sentiasa menyokong anak-anak dalam apa jua bidang yang diminatinya. Sentiasa memberi semangat dan ucapkan kata-kata sayang kepada anak. Beritahu mereka yang walaupun mereka mempunyai kekurangan, pasti ada kelebihan lain yang orang lain tak nampak.

3. Memberitahu kepada gurunya supaya tidak membelakangkannya walau dalam apa jua aktiviti. Kerana anak-anak ini masih kecil dan tidak bagus untuk merasakan dirinya dipersiakan.

4. Menghantar anak itu ke pusat tuisyen supaya dia dapat belajar dengan lebih kondusif lagi berinovatif. Kerana mungkin tumpuannya di sekolah tertanggu akibat perselisihan dengan rakan-rakannya.

5. Sentiasa membantu anak mengulang kaji dan mendorong dia untuk berjaya. Jangan terlepas dari berkomunikasi yang efektif bersama mereka.

Itu point ada yang saya tambah sendiri sebab tak ingat dah apa yang dipesan oleh Dr. tu. Kat sini ada jugak satu cerita di mana keadaan yang sama berlaku pada seorang budak perempuan. Sewaktu di bangku sekolah lagi beliau sering kali dihina dan dikutuk oleh kawan-kawan kerana paras rupanya. Semangat beliau kian hari semakin menurun. Beliau tidak ada keyakinan diri untuk bertemu rakan-rakan di sekolah.


Oleh kerana beliau sering diejek oleh rakan-rakan, beliau sering kali duduk bersendirian. Beliau tidak lagi mahu dibuli oleh mereka. Semasa bersendirian itu lah beliau cuba untuk memotivasikan diri. Memikirkan kekurangan diri dan bertekad untuk melawan rakan-rakannya. Tetapi pandangan dan matlamat beliau jauh sekali berbeza dari pemikiran orang lain. Cara berjuang yang tidak disangka rakan-rakannya.


Sungguhpun beliau tidak dapat bersama dengan rakan-rakan, beliau berusaha sendirian, sehingga berjaya. Dan sejak itulah rakan-rakan yang dahulunya menyindir beliau, kini memandang tinggi terhadap beliau. Setelah berfikir panjang, beliau bertekad untuk meninggalkan mereka semua, dan cuba untuk mencipta lebih lagi kejayaan.


Malangnya nasib tetap tidak menyebelahi beliau. Sejarah berulang kembali. Di tempat baru beliau juga dihina, difitnah dan dicaci setelah beliau cuba untuk membina hidup baru disitu. Semua teman yang sentiasa berada di sampingnya kini memaling muka terhadapnya. Khabar angin yang disebarkan telah merobek maruahnya. Betapa kasihan si anak kecil itu.


Namun semangat juang seorang budak perempuan ini tidak berhenti di situ sahaja. Di bertekad untuk membuktikan kepada mereka semua sahabat tidak semestinya membantu untuk berjaya. Dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan kembali maruah yang tercela. Sehingga lah suatu hari, dia dinobatkan sebagai orang yang berjaya.


Biasa lah adat manusia, berpura-pura lupa tentang sengketa. Kini mereka semua memohon kepadanya, perturunkan ilmu di dada. Itu lah pengajarannya. Sesungguhnya ilmu itu lah yang membantu untuk orang menghormati kita. Bukan paras rupa atau pun harta semata-mata. Di antara mereka hanya beliau yang berjaya menuju ke angkasa.


Ini lah antara yang dapat kita tengok. Walaupun ditinggalkan berseorangan, kita juga mampu untuk berjaya. Jangan pandang siapa kita sebelmnya, tetapi siapa kita selepas ini. Jangan bicara soal kejayaan, jika tidak mahu melakukan pengorbanan. Tidak ada orang yang terus senang, tanpa melalui kesusahan. :)

Tujuh Perkara Ganjil

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 16:12
Reactions: 
0 comments

Hati adalah milik Allah SWT, kematian hati adalah satu perkara yang menakutkan bagi insan yang bergerak mencari keredhaan Allah SWT dalam kehidupannya.



Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t.

Pemuda : Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat.

Pemuda : Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?

Ahli ibadah : Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain.


Pemuda : Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?

Ahli ibadah : Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain.


Pemuda : Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu.

Ahli ibadah : Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda.


Pemuda : Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?

Ahli ibadah : Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya.


Pemuda : Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya.

Ahli ibadah : Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda.

Pemuda : Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya.

Ahli ibadah : Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya.

Pemuda : Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?


Ahli ibadah : Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya.


08 April 2011

Wujudkah Peluang Ketiga?

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 18:14
Reactions: 
0 comments


Dikhianati, dilaknati, dipersiakan atau apa-apa lagi yang membuatkan peluang kedua adalah sesuatu yang mustahil walaupun ada sesetengah orang mampu memberikan sehingga peluang ke lima puluh dua.

Cinta. Again. Kasih sayang sesama manusia. Itu semua khayalan belaka yang tidak memberi apa-apa makna sehingga lah muncul seseorang yang memberikan erti peribadi kepada kita. Setiap orang merasakan perasaan yang berbeza walaupun mengakui dilamun rasa bahagia cinta. Ya, bahagia itu tidak boleh disukat, ditimbang apatah lagi dicipta.



Kadang-kadang seringan atau seberat mana pun sesuatu kesalahan, seseorang tu harus diberikan peluang kedua agar dia dapat memperbaiki kesilapan kali pertama yang mungkin dilakukan secara tidak sengaja ataupun mempunyai unsur luar dan diri sendiri yang belum matang dalam membuat keputusan. Tidak semestinya kita terus menghukum mereka dengan hukuman yang menyakitkan. Mungkin wajar jika kita memberikan peluang seterusnya supaya hubungan yang retak itu diberi nyawa.

Bagaimana jika kesalahan yang sama terus berulang? Adakah wujud peluang ketiga dan seterusnya? Peluang entah kali ke berapa juga boleh diberikan kerana kita lebih mengenali situasi yang dihadapi dalam hidup sendiri. Seringkali kita terdampar sendiri memikirkan haluan selepas ini. Keputusan kita terbatas dengan ego yang tinggi.

Kesilapan dalam perhubungan kadang-kala berlaku akibat perselisihan atau ketidak-seimbangan perasaan. Ia sesuatu yang kita sendiri tidak dapat menghalang dari berlakunya. Tidak kira jika ia adalah cinta atau sekadar sebuah persahabatan, tak mungkin semuanya berlaku seperti yang diharapkan.

Hope is the most exciting thing in life and if you honestly believe that love is out there, it will come. And even if it doesn't come straight away there is still that chance all through your life that it will.

Doa dan usaha supaya segala kembali pilih seperti biasa. Jika setelah gagal beberapa kali, kita akan belajar untuk melepaskan ia pergi. Mungkin dengan sedikit komunikasi, sesuatu hubungan dapat dijernihkan lagi. Diskusi bersama juga merupakan satu jalan untuk mendapatkan solusi.






07 April 2011

Rapat Tapi Tak Bercinta

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 03:09
Reactions: 
1 comments
Cinta lagi.
Sejak dua menjak ni asyik cakap pasal cinta je. Tahu lah buah hati jauh di mata pun. Tapi masih dekat di hati. Dah tu, banyak pulak dugaan yang datang ye. Semua orang yang berhubung dengan saya nak cakap pasal cinta ja. Ingat saya ne doktor cinta ke? Pandai la sangat nak bagi pendapat ni kan.

Tiba-tiba di tengah pagi yang suram, ada pulak message masuk dalam inbox. Kawan lama mungkin. Nak bertanyakan pendapat ,

Kawan : Apa pandangan kalau nak rapat macam couple dengan seorang perempuan ni tapi tak couple?

Saya : Nampak macam couple lah. Haha

Kawan : Kalau saya rapat macam couple dengan perempuan tu tapi orang tak tahu or tak cakap couple, selalunya apa perasaan perempuan tu?

Saya : Dah sudah. Ni lah selalunya buat perempuan tersiksa. Semestinya ingat awak suka kat dia.

Kawan : Lepas tu, kalau tiba-tiba saya tak baik dengan dia, dikira playboy tak?

Saya : Er, boleh dikatakan jugak kot. Playboy suka stick dengan perempuan sekejap, lepas tu blah. -.-

Kawan : Kalau saya cakap saya dah buat macam tu dekat lima perempuan, awak terkejut tak?

Saya : Betul ke?

Kawan : Jawab la soalan tu dulu.

Saya : Oh, tak tahu lah. Dulu rasanya bukan jenis macam tu kan. Sepatutnya saya terkejut. Tapi pernah ada ja orang yang berubah selepas putus cinta.

Kawan : Saya masih macam dulu dan bukan playboy.







Wujud ke teman tapi mesra? Iaitu kawan baik atau teman baik atau bestfriend tetapi berlainan jantina. Rasional kah? Mungkin. Tetapi ceritu itu selalunya ada pengakhiran. Sama ada "ter"jatuh cinta atau frust menonggeng atau bertepuk sebelah tangan atau keluarga bahagia? Mungkin jugak.

Perempuan ke lelaki ke sama saja. Tapi kebanyakan perempuan ni mudah salah faham dengan kebaikan lelaki. Ye lah, dah baik sikit ingat lelaki tu nak memikat dia. Lepas tu mula lah nak mengharap setinggi gunung. Tup-tup akhirnya dia berpacaran dengan perempuan lain. Tak ke bengong begitu?

Bila dah sentiasa bersama tu, mula lah dua hati nak menjadi satu. Tapi kalau pandai kawal perasaan, boleh ja. Sentiasa ingat yang itu ialah kawan kita. Sini ada some rules lah untuk dijadikan panduan, bagi kita-kita ni yang ada teman tapi mesra tetapi berlainan jantina. ^^



1. Just for fun
Dah nama pun teman tapi mesra, jangan pulak nak amek serius dengan semua tingkah laku si dia. Kadang-kadang sifat caring si dia tu boleh membuatkan kita jatuh cinta. Tapi selagi si dia tidak melakukan langkah seterusnya, jangan meletakkan apa-apa harapan.
2. Bersiap-sedia dengan gosip
Dah standard zaman sekarang, pantang nampak rapat ja mesti nak gossip kalian itu berpacaran. Pernah je terjadi. Jangan pulak sebab gossip tu, nak rosakkan persahabatan kalian.
3. Tidak boleh cemburu
Teman tapi mesra kan? Bukannya pasangan kekasih. Si dia dan kita sendiri ada hak untuk berkawan dan keluar dengan sesiapa pun. Tidak boleh sama sekali untuk rasa cemburu kepada si dia, kerana dia bukan kekasih kita, tetapi teman setia.
4. Mencari pasangan
Walaupun sudah berteman, jangan pulak lupa untuk mencari pasangan lain. Jangan biar orang menyangka itu buah hati kita. Cukup sekadar teman tapi mesra. Kerana bukan dia yang akan menemani kita hingga ke akhirnya.
5. Happy being single
Kalau kita memutuskan untuk tidak mahu berpacaran, haruslah seronok hidup single. Sebabnya takut kita mengaharap yang amat sangat pada teman kita itu. Sebabnya dia sentiasa di sisi kita di kala susah atau senang, yang mendengar kita setiap ketika. Jangan pula terjatuh dalam jerat yang kita sendiri bina, takut merana.
6. Berhenti Berharap
Point paling penting. Jangan terlalu berharap. Ceh, padahal semua point pun cakap benda yang sama. Bukan apa, nanti kita jugak yang merana. Walau kita berusaha sekuat mana pun, kalau bukan jodoh, tak akan dapat. Macam tu jugak sebaliknya, kalau jodoh tak perlu dikejar, ia datang sendiri. Tetapi perlu mencari. ♥
7. Hindari Janji Palsu 
Janji bererti memberikan harapan. Oleh itu, hindarilah dari berjanji kalau kita tahu itu tak mungkin terjadi.
8. Neutral
Buat seperti biasa. Nama pun teman rapat, bukan kekasih. Contohnya kalau hari jadi si dia. Tak perlu buat surprise yang melampau untuk menyentuh hatinya, ditakuti tersalah faham dengan perasaan kita.
9. Sentuhan Fizikal
Yang perlu ditegaskan dari awal kerana cukup sensitif. Paling aman jika menghindari dari sentuhan fizik untuk memberi rasa yang bagus dan nyaman. Kecuali kalau secara riflek atau tidak sengaja.
10. Berhenti Bila Tiba Masanya
Apabila perasaan kita sudah tidak "normal" lagi, berterus-terang lah pada si dia dan bertanyakan perasaannya. Jika ternyata si dia biasa-biasa sahaja, mungkin itu menunjukkan saatnya teman tapi mesra diakhiri. Kalau keduanya masih boleh mengawal keadaan, tidak salah untuk meneruskannya. Sama halnya kalau kita atau dia sudah berpacaran, tidak perlu lagi ada teman rapat. Kita juga tidak mahu kalau pasangan kita punya teman seperti itu kan?


Okey, ada yang tidak boleh diguna pakai boleh sahaja ditolak ketepi. Rasanya ada yang boleh dijadikan panduan. Idea merepek ini direka ketika bosan. Saya juga ada teman tapi mesra, tapi tak ada lah sampai menggila untuk jatuh cinta. Mungkin tidak saya, tetapi MEREKA. :) 






Nota kaki : Jika sudah bersetuju untuk menjadi teman tapi mesra, jangan pula berpura-pura seperti orang yang bercinta.

05 April 2011

Bila Cinta Itu Buta ,

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 22:29
Reactions: 
0 comments

Hye, Tahniah sebab kita masih lagi hidup.

Bila hidup ni, kita nak rasa bahagia je sokmo kan. Tak mahu langsung sedih-sedih ni. Ingat syurga ke apa? Kalau kat syurga ye lah kot boleh menangis keluar emas. Nak aje menangis hari-hari kan. Ni menangis buang masa je baik tak payah.

Ketawa.
Suatu malam yang dingin ada seorang ini, bakal bekas kekasih dahulu. Eh, maksud? Dia pernah melamar untuk jadi girlfriend dia, tapi ditolak. Lalu bermula lah perbualan yang agak serious ini. Walaupun kadang-kadang rasa macam budak-budak.


Acap : I sayangkan you.

Hanim : Jangan macam ni, you dah ada orang lain begitu juga I.

Acap : Tapi I tak pernah lupakan you. Walaupun you tolak I dulu, you masih ada dalam hati I.

Hanim : I tak nak curang dengan boyfriend I. I sayang relationship kami.

Acap : I pun tak nak curang, tapi I sayangkan you.

Hanim : You kena sayangkan buah hati you tu.

Acap : Memang I sayangkan dia jugak. Tapi I tak boleh tinggalkan dia tanpa sebab. Dia pun ada hati dan perasaan jugak kan.

Hanim : Ya, jangan mengkhianati kasih sayang tu.

Acap : Kenapa you tolak I dulu?

Hanim : Kan I dah cakap, masa tu I tak ready.

Acap : You cakap ke you tak ready? Kalau you cakap mesti I tunggu you. Walaupun I ada orang lain, tapi you masih lagi I suka. Kalau orang lain mesti dah lupakan.

Hanim : I pernah cakap. Sepanjang tahun tu I tak pernah ada hubungan dengan sesiapa. Sebab I tak ready.

Acap : Tak apa lah. Benda dah lepas, mungkin tak ada rezeki. Boleh I Tanya? Apa lelaki idaman you?

Hanim : Lagi soalan begini. I suka cara dressing macam you. I paling tak suka lelaki merokok. I suka bila dia boleh sentiasa ada dengan I supaya I rasa safe. Tapi entah la, when it goes to love, seems like everything have turn around. Boyfriend I smoking, suka keluar malam lepak sampai 2-3 pagi. I pun tak tahu kenapa I suka dia.

Acap : Cinta itu buta kan. I dulu suka you, tapi lepas you tolak I entah macam mana dia boleh jadi girlfriend I.

Hanim : Kenapa pilih dia?

Acap : Tak tahu. Mungkin sebab masa tu dia yang selalu dengan I. Lagi pun lepas you tolak I, kita dah jarang berhubung kan.

Acap : You sayang boyfriend you?

Hanim : Ya, macam you sayang I. Kami pernah couple masa 2007, tapi kami berpisah. Walaupun I dengan orang lain lepas tu, tapi I tak pernah lupakan dia.

Acap : Oh, okey. Selama you tinggalkan dia, betul dia tak ada girl lain?

Hanim : Yup. Dia cakap. Lagipun tak pernah nampak tanda-tanda dia bersama perempuan lain pun. Dia pernah give up menunggu I, tapi tak berjaya. Dia pernah cakap maybe I tak boleh jadi kekasih dia, tapi dia akan menunggu saat apabila dia boleh melamar I untuk jadi isteri dia.

Acap : You, kalau kita tak dapat couple atau kahwin pun, ingat yang I tetap suka you.

Hanim : Jangan macam tu. Hm

Acap : Tak tahu. Tak boleh lupakan you since kita kenal.

Hanim : Cubalah, untuk kebaikan you jugak.

Acap : Tak nak. Biar lah.

Hanim : Jangan buat I rasa bersalah.

Acap : Tak lah. Kan dah cakap, I suka you tapi you dah milik orang lain. Bukan cara I nak rampas-merampas ni. Mungkin suatu hari, kita tak tahu takdir kan. Walau you dengan orang lain asalkan tak buat you menderita. I bahagia kalau you bahagia.

Hanim : Harap macam tu lah. Tapi kalau takdir you dengan dia, you pun kena bahagiakan dia juga tau.




Bagitu lah bicaranya kami pada malam itu. Bila cinta itu buta. Dan jika tiada cinta, tidak ada gunanya bersama. Seperti dia yang berkasih dengan bukan orang yang dicintanya. Kasihan kekasihnya menjadi mangsa.  Terima lah seadanya, mungkin tu yang terbaik buat kita.

Cinta juga tidak memerlukan sebab. Jika punya sebab, katanya itu bukan cinta tetapi suka. Cinta lah sebagaimana mereka, jika tidak cinta itu akan membunuh kita. Seperti kita cintakan ibu bapa. Bukan kerana mereka membesarkan kita, tapi kerana mereka ialah ibu dan bapa kita. Cinta akhirat dan dunia.

Bahagiakan mereka yang ingin membahagikan kita. Cintailah mereka yang menyintai kita. Kerana mungkin peluang yang ada sekali cuma, kita tidak tahu takdir-Nya. Bergembiralah bersama manusia di sekeliling kita.

Jangan pula kita pernah membandingkan cinta sesama manusia. Kerana setiap hati kita, hanya tuhan yang mengetahui apa yang tersirat didalamnya. Kita cuma manusia biasa yang tidak tahu disebalik takdirnya. Bersyukurlah jika kita mampu untuk bercinta sesama makhluknya.

Mingkin cinta sejati berkekalan selamanya, tapi jangan lupa tuhan yang Maha Esa yang mencipta kita. :)

Nota kaki : Cinta cinta cinta. Bahagianya jika boleh bercinta. Tapi kalau masih muda, apakah itu dinamakan cinta? Berjuang demi cinta tapi bukan untuk mengorbankan nyawa. Kalau ya pun cinta itu buta, jangan pulak buta tak nampak bangunan tinggi, takut kaki terseliuh jadi bunuh diri. Hehe Selamat bercinta! ^_^

04 April 2011

Teman Sejati ♥

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 02:10
Reactions: 
0 comments

Gambar : Hunny dan Hana.

Alangkah baiknya jika kita mempunyai teman yang setia dalam segala keadaan, utuh di saat suka dan duka. Alangkah senangnya jika kita dapat kongsi apa yang kita rasakan. Alangkah seronoknya jika ada orang yang memahami kita. Dan alangkah bahagianya jika kita punya teman sejati. ♥


Oleh itu, mari berfikir sejenak. Kita ingin mempunyai teman yang setia, dapat berkongsi segalanya dan yang mengerti kita. Persoalannya, adakah kita sudah menjadi begitu? Adakah kita sudah menjadi teman yang setia dalam segala keadaan? Sudahkah kita memberikan yang terbaik untuk sahabat kita? Mahukah kita memahami rakan-rakan kita? ^^


Mari kita sama-sama renungkan. Saya dan juga anda-anda. Siapa yang akan memulakan semua itu jika bukan kita? Orang lainkah? Haruskah kita menunggu orang itu sedangkan kita boleh memulakannya dahulu. Jika inginkan teman yang setia, jadilah teman yang setia dahulu kepada teman kita. Jika mahukan teman yang mengerti kita, kita harus mengeri mereka dahulu.


Jika kita dapat melakukannya hari ini, mengapa perlu menunggu hari esok? Seorang teman sukar dicari. Maka jadilah teman sejati bagi teman kita, dan kita akan menemukan teman sejati itu.


Seorang teman sejati tak akan lenyap ditelan waktu, tak akan hilang kerana jarak, tak akan putus walau kita berubah. Teman sejati selalu setia dan sanggup melakukan apa sahaja demi kebaikan kita. Alangkah senangya jika mempunyai teman seperti itu.


Apakah kita hanya mahu menerima teman seperti itu? Lantas, siapa yang memberi kalau semua orang pun berfikir begitu? Bagusnya jika kita menjadi orang yang memberi itu. Kerana orang yang memberi lebih baik dari orang yang menerima. Mungkin kita terpisah berbatu-batu jauhnya dari teman kita, yang mampu dilakukan hanya berdoa kepadanya. :)


Jadi lah teman yang sejati, dan kamu akan mendapat teman sejatimu.



Nota kaki : Seronok juga berbahasa baku ni. Rindu teman-teman yang dahulu bersama dalam susah dan senang. Mungkin saya belum menjadi teman sejati sehingga sukar untuk menemukan teman yang setia. Berbahagialah anda jika punya teman baik. Itu sudah cukup buat kita gembira mungkin untuk suatu ketika. Mungkin dan mungkin.

02 April 2011

Perlu ke curang?

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 22:05
Reactions: 
0 comments

Gambar : Lelaki curang atau perempuan yang curang?

Pernah suatu ketika dahulu ada orang tanya saya pasal curang-mencurang ni. Dengan ilmu yang cetek ni saya pun bagi la pendapat ikut akal walaupun kadang-kadang macam tak masuk akal je.

Momot : Apa pendapat awak pasal perempuan yang curang dengan lelaki lain?

Mimit : Perli saya ke apa ni?

Momot : Eh, tak la. Saja ja nak tanya.

Mimit : Okey, pendapat saya mudah ja. Pertama : saya lebih salahkan si pakwe perempuan tu sebab tak pandai jaga dia. Kalau dia bagi layanan elok, mesti perempuan tu tak cari lelaki lain kan? Perempuan ni mudah je, bagi layanan yang bagus, konfem dalam tangan. 

Momot : Kedua?

Mimit : Kedua , memang salah perempuan tu jugak, yang curang tu kenape? Tak sedar ke dah ada boyfriend? Kalau ya pun tak suka kat balak tu, putus je dulu. Jangan tikam orang dari belakang.

Momot : Ada lagi? Macam mana dengan lelaki tu.

Mimit : Tu yang ketiga. Jadi last sebab dia ada jugak hak nak berkawan dengan siapa pun. Tapi bagi saya tetap salah. Kalau nak kawan tu tak ape lah, jangan merampas. Tu awek orang, tak kan tak tahu kot. Berpada-pada lah kalau nak kawan pun. Banyak lagi perempuan lain kat luar tu, kenapa awek orang jugak jadi mangsa?

Momot : Jadi, kalau lelaki yang curang, terbalikkan fakta lah?

Mimit : Yup, benda yang sama jugak tapi terbalikkan watak. Bagi saya semua pun salah. Entah, cinta monyet tu biasa lah kan.

Momot : Oh, kalau macam tu saham saya naik lah.

Mimit : Saham?

Momot : Saham dalam koperasi, saya melabur dalam tu.

Mimit : Oh? Ok. -__-"



Yes, saya pun pernah curang jugak dulu. Sengaja nak bukak cerita balik zaman budak-budak. Memang kalau kita suka kat orang tu, kita sentiasa nak dekat dengan dia, sentiasa bersama dia. Tapi kalau dah kita je berusaha, letih jugak kan? Give and take lah babe. Nak bercinta buat cara nak bercinta. Bila dah cakap nak bersama, bagi lah kerjasama. Tak kan sebelah pihak je berusaha, kan?

Kadang-kadang curang ni bukan sebab fizikal seperti orang itu lebih kaya, atau lebih cantik atau lebih tampan etc. Tak dinafikan memang ada, tapi tu orang mereng je buat. Joke. Ia melibatkan perasaan. Nak bercinta bukan dengan fizikal ja, tapi spiritual jugak. Luar dalam. Kalau dah rasa macam bertepuk sebelah tangan, buat apa kan? Nak putus, SAYANG katanya. Tapi memerlukan kasih sayang. Orang lain boleh bagi jauh lebih bagus, jadi memilih untuk curang.

Mungkin bahagia bila ber-curang ni. Yang nak dapat, yang diimpikan pun dapat. Pernah dengar lagu Antara Dua? Lebih kurang macam tu lah kot. Kan. Tu lah cerita saya dulu. Di sini membahagiakan, di sana tersangatlah tampan. Okey, budak bengong je buat gitu. Last sekali melepas dua-dua. Terbaik.

Jadi, tak payah lah nak curang-mencurang ni. Tamak sangat eh. Setia lebih bagus. Banyak manfaatnya. Orang kata kalau kita curang, nanti pasangan kita jugak curang. Hihi :D Jangan buat dah ye. Sekarang saya ne jujur terlebih. Nak keluar dengan lelaki lain pun bagitahu boyfriend. -.- Tersangat jujur. Takpe, lebih baik jujur dari menipu, kan? Sayangilah hubungan yang telah sekian lama kita bina dengan penat lelah tu. Kalau kita sayang orang, orang tu pun akan sayang kita, hopefully. :)


 

apabila gadis periang berbicara Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez