10 April 2011

Gembira Tak Semestinya Bahagia

Teneneow HANA QASRINA HANIM at 21:39
Reactions: 
Gembira dan bahagia adalah dua perkara yang berbeza. Gembira mampu membuat kita tertawa tetapi bahagia menyebabkan kita senyum sampai ke telinga. Gembira bertahan buat seketika tetapi bahagia untuk selamanya. Gembira untuk diraikan bersama-sama tetapi bahagia untuk diri sendiri cukup bermakna.

Tadi ada seorang sahabat mengirimkan sms kepada saya bertanyakan tentang sesuatu yang menarik perhatian saya untuk bercerita. Dia juga merupakan sumber inspirasi saya sejak dari dahulu kala. Membantu saya untuk hidup gembira. Tetapi nasib tidak menyebelahi kami untuk hidup bersama.

Sahabat : Adakah anda gembira dengan hidup anda?

Saya : Kenapa bertanya?

Sahabat : Saja. Jawab lah.

Saya : Kalau saya jawab tidak?

Sahabat : Jangan ada kalau, jawab terus saja.

Saya : Saya tak gembira tapi saya bahagia.

Sahabat : Tahniah kerana anda bahagia dengan hidup anda. :)

Saya : Tapi saya tak gembira.

Sahabat : Teruskan usaha untuk menggembirakan hidup anda. :)

Saya : Bagaimana caranya?

Sahabat : Awak nak gembira yang macam mana?

Saya : Yang tak perlu menitiskan air mata.

Sahabat : Cari punca mengapa menitiskan air mata, selepas itu selesaikannya.

Saya : Dah banyak cara dilakukan, tapi tidak berkesan.

Sahabat : Cara menyelesaikkannya itu tidak betul, sebab tu tidak berkesan.

Saya : Susah untuk dijelaskan.

Sahabat : Tidak perlu untuk dijelaskan. :)

Perbualan kami terhenti disitu sahaja. Namun membuat saya terkesima. Ya, gembira dan bahagia jauh bezanya walaupun sesetengah mengatakan ia perasaan yang sama. Itulah yang dinamakan hidup ibarat roda. Kadang kala kita di atas, kadang kala kita di bawah juga. Tak semua yang kita impikan muncul di depan mata. Usaha tawakkal dan doa itu lah senjata kita sebagai manusia biasa.

Tetapi gembira dan bahagia tidak semestinya datang bersama. Mungkin juga bertandang bahagia itu dengan air mata. Dan gembira itu setelah selesai bersengketa. Kita sebagai hamba-Nya tidak boleh sama sekali untuk berputus asa terhadap ujian-Nya.

Jika dikata kita tidak gembira, banyak lagi manusia yang sedang merana di luar sana. Jika disebut kita tidak bahagia, ramai lagi yang hidupnya porak-peranda. Bersyukur lah dengan apa yang ada, kerana ini rezeki dan nikmat untuk kita. Bila-bila masa sahaja segalanya ditarik begitu sahaja.

Bergembiralah kita bersama keluarga dan dengan yang tercinta. Peluang yang ada sekali cuma. Mungkin esok sudah tiada, siapa dapat menyangka. Berbahagialah dalam riwayat kita, kerana kita tidak selamanya muda. Tua sedang menanti di hujung sana, yang belum tentu sampai ke syurga.

Di sini ada beberapa tips untuk hidup lebih bahagia. Jika tidak ada gunanya, jadikanlah buat santapan minda. Mungkin berguna dikala anda memerlukannya. ^_^

1. Jangan Takut dan Khawatir
    Perasaan takut dan khawatir merupakan fikiran kita yang paling tidak produktif. Sebahagian besar hal-hal yang kita khawatirkan atau takutkan tidak pernah terjadi. Jadi untuk apa kita khawatir dan takut?
2. Jangan Pernah Menyimpan Dendam
    Dendam adalah hal terbesar dan akan menjadi beban terberat jika kita menyimpannya di dalam hati. Mahukah kita membawanya sepanjang hidup? Jangan sia-siakan kuasa kita dengan menyimpan dendam, sudah pasti tidak ada gunanya. Gunakanlah energy kita tersebut untuk hal-hal yang positif.
3. Fokus Pada Satu Masalah
    Jika kita memiliki beberapa masalah, selesaikanlah masalah kita satu per satu. Jangan fikirkan untuk menyelesaikan masalah secara sekaligus kerana itu akan membuat kita semakin tertekan.
4. Jangan Membawa Tidur Masalah Anda
    Masalah adalah hal yang sangat buruk untuk kesihatan tidur kita. Fikiran bawah sadar kita adalah hal yang luar biasa yang dapat membuat kita gelisah dan tidur kita menjadi tidak nyenyak dan tidak berkualiti.
5. Jangan Mengambil Masalah Orang Lain Untuk Anda Selesaikan
    Membantu orang lain yang sedang dalam masalah adalah hal yang mulia, tetapi jika kita mengambil posisi terbesar untuk menyelesaikan masalah orang lain tersebut, itulah kesalahan terbesar. Biarkanlah orang tersebut yang menyelesaikan masalahnya sendiri, kita hanya membantu di belakang tabir.
6. Jangan Hidup di Masa Lalu
    Mungkin terasa nyaman bagi kita mengingat hal-hal yang menyenangkan di masa lalu tetapi jangan kita terlena didalamnya. Tumpukanlah dengan apa yang terjadi saat ini, kerana kita akan merasai banyak kebahagiaan lagi. Saya yakin kita akan mempunyai perasaan yang jauh lebih bahagia jika kita merayakan apa yang terjadi waktu ini dibanding dengan mengingat-ngingat kebahagiaan di masa lalu.
7. Jadilah Pendengar yang Baik
    Mungkin sebagian besar orang termasuk saya :) susah untuk menjadi pendengar yang baik. Sebaliknya kita mengharapkan orang lain yang mendengar masalah kita, tetapi sebetulnya dengan belajar mendengar orang lain, kita akan mendapatkan banyak hal baru yang sangat berguna bagi kebahagiaan hidup kita.
8. Jangan Biarkan Frustasi Mengatur dan  Mengganggu Hidup
    Kasihanilah diri kita lebih dari apa pun, maksudnya kita janganlah menyerah pada tekanan. Maju kehadapan. Ambillah tindakan-tindakan positif dan lakukanlah dengan konsisten.
9. Bersyukurlah Selalu
    Bersyukur dan berterima kasih lah atas semua yang kita dapat, bukan hanya hal yang positif saja tetapi juga hal yang negatif, kerana dibalik setiap hal yang negatif tersebut ada hal baik yang boleh kita ambil ikhtibar.


 Tahan menderita kepahitan hidup sehingga penderitaan menjadi kekayaan adalah bahagia. ( Hamka ).

0 comments:

Post a Comment


 

apabila gadis periang berbicara Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez